Wij zoeken nieuwe collega’s. bekijk hier alle vacatures

12 december 2024

Per 1 januari 2025 geldende bedragen in de SZW-regelgeving

De minister van SZW heeft een mededeling gepubliceerd met per 1 januari 2025 geldende bedragen in de SZW-regelgeving. Een tweede verzamelmededeling is aangekondigd en volgt binnenkort. Niet alle bedragen kunnen door middel van een mededeling worden geïndexeerd. Daarom volgt binnenkort een ministeriële regeling, waarin enkele bedragen en percentages worden vastgesteld.

Belangrijke bedragen in deze mededeling zijn:

  • De bruto nabestaandenuitkering van de Algemene nabestaandenwet bedraagt € 1.573,58 per maand. De wezenuitkering voor een kind tot 10 jaar bedraagt € 503,55 per maand. Voor een kind, ouder dan 10 maar jonger dan 16 jaar, bedraagt de wezenuitkering € 755,32 per maand. Voor een kind van 16 jaar of ouder maar jonger dan 21 jaar, bedraagt de wezenuitkering € 1.007,09 per maand.
  • Het bruto ouderdomspensioen van de Algemene Ouderdomswet bedraagt € 1.580,92 voor een alleenstaande en € 1.081,50 voor een gehuwde of samenwonende.

Uitgangspunt voor bovengenoemde bedragen is het wettelijk minimumloon, dat met ingang van 1 januari 2025 uitkomt op € 2.191,80 bruto per maand.

Relevante artikelen

Tweede Kamer stemt in met gewijzigd Belastingplan en Novelle box 3

Op 12 november 2026 heeft de Tweede Kamer het Belastingplan en de Novelle uitbreiding vermogenswinstbelasting box 3 aangenomen. Naast het Belastingplan is ook een aantal amendementen aangenomen, die het eerdere plan wijzigen. Amendement Pro en

Lees hier meer

Geleidelijker transitiepad youngtimerregeling

In de Wet Belastingplan 2027 wordt de leeftijdsgrens voor de youngtimerregeling per 1 januari 2027 verhoogd naar 17 jaar en per 1 januari 2028 naar 20 jaar. Hierdoor valt echter een groep gebruikers tijdelijk uit de regeling (in 2028 en 2029), om er

Lees hier meer

Strenge eisen urenregistratie voor zelfstandigenaftrek

Voor ondernemers is de zelfstandigenaftrek een belangrijke fiscale faciliteit. Om hiervoor in aanmerking te komen, moet een ondernemer voldoen aan het zogenoemde urencriterium. Dit betekent dat hij in een kalenderjaar minimaal 1.225 uren aan zijn

Lees hier meer

Civiel vernietigde schenking blijft belast als de dwaling is voorgewend

Ouders schenken in 2014 certificaten van aandelen in hun bedrijf aan hun drie kinderen. Dankzij de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) blijft de schenkbelasting beperkt, mits de kinderen het bedrijf vijf jaar voortzetten. Als in 2017 een faillissement

Lees hier meer

Met borg geen risico, zonder borg niet zakelijk

Een vennootschap financiert de huurkoop waarmee een gelieerde vennootschap per 1 januari 2015 een onderneming overneemt. De verkoper blijft eigenaar tot de laatste termijn en laat de aandeelhouder achter beide vennootschappen borg staan. De

Lees hier meer

Minimumuurloon per 1 januari naar € 15,29

De bedragen van de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag worden halfjaarlijks gewijzigd. Per 1 januari 2027 bedraagt het minimumuurloon voor iemand van 21 jaar of ouder € 15,29. Voor mensen die jonger zijn dan 21 jaar gelden van het

Lees hier meer